ביום שישי 29 בדצמבר 2017 נפתח את העונה השלישית של סדרת הקונצרטים "הנבל במרכז". הקונצרט הראשון יחולק לשניים: חלק אקוסטי וחלק אלקטרוני.
נפגשתי עם עדה רגימוב וכנען קנטי שיספרו לנו מה אנחנו עומדים לשמוע בקונצרט.
נתחיל עם החלק האקוסטי:
עדה: החלק האקוסטי מתחיל בדואט שלי עם נגן הסקסופון נועם דורמבוס. ננגן שני פרלודים של גרשווין. לאחר מכן אנגן סונטה של נינו רוטה לחליל ולנבל עם החלילן חגי אשדות, ונסיים את החלק הראשון עם עיבוד חדש לסונטינה לפסנתר של רוול לנבל, ועם רביעיית כלי קשת בעיבוד כרמל אברמוביץ'.
ומה מצפה לנו בחלק האלקטרוני?
כנען: זה הולך להיות מסע צלילי שנע בין הוויברפון ובין הנבל עם מניפולציות אלקטרוניות של מחשב. אלו יצירות שאת רובן כתבתי על פסנתר, וביחד עם עדה שינינו אותן, החיינו אותן, והוספנו תפקידים חדשים.
עדה: למעשה אנחנו לקראת קונצרט בתיבה שיתקיים ב–3 בפברואר 2018 ושבו ננגן את התכנית המלאה. בקונצרט הקרוב ב"נבל במרכז" ננגן גרסה מקוצרת.
מה ישתנה לעומת הקונצרטים הקודמים?
עדה: קודם כל, במקום יצירה אחת יהיה חלק שלם של מוסיקה מתנגנת. בפעמים הקודמות נשענו יותר על מלחינים אחרים, והפעם אנחנו נשענים על חומר מקורי שיש בו השפעות מאוד מגוונות. למשל, יש קטע אחד בשם גאנה שנכתב בהשפעת מקצבים אפריקאים. כללית, אפשר לומר שהשימוש במקצבים בולט מאוד בחלק הזה.
כנען: סחבק התחיל כמתופף, וקטעים רבים במוסיקה שלי מתחילים מרעיון קצבי שעליו אני שוזר את הצלילים.
עדה: הצליליות הזאת מדגישה עוד יותר את המשקל, וזה מאוד מעניין לשמוע משהו שהוא מצד אחד רפטטיבי ומצד שני כל הזמן מתנפח ומתכווץ ומשנה צורה. כשאני חושבת על זה עכשיו… לא דיברנו אף פעם על המוסיקה שלנו, וזו למעשה הפעם הראשונה.
כנען: מנגנים ואוכלים. זה מה שאנחנו עושים.
גם כל הנושא של אלקטרוניקה חדש לנו. הנבל והוויברפון מחוברים למחשב שעליו שולט בחור בשם ישי סרוסי שאותו פגשתי כשלמדנו במסלול "מוסיקה וטכנולוגיה" בבר אילן. הוא לקח את הטכנולוגיה יותר ברצינות ואני לקחתי את המוסיקה יותר ברצינות.
ישי עובד עם שתי תוכנות. לראשונה קוראים "מקס", והיא תוכנה שיצרו אותה בשנות השמונים עבור יצירה של פייר בולז. זו היתה הפעם הראשונה שמחשב עיבד נגן בזמן אמת. שזה אומר שהתוכנה מקליטה את הנגן ומשנה את מה שנכנס אליה. למשל, היא יכולה להאריך אותו, לשנות לו את גובה הצליל, את הגוון וכדומה. לתוכנה השניה קוראים "אבלטון", והיא נוצרה עבור די ג'יי, אבל בהדרגה היא תופסת תאוצה אצל הרבה אמנים שמתעסקים במוסיקה אמנותית.
מה עוד אתה יכול לספר לי על המוסיקה שכתבת?
כנען: אני יכול לספר לך שהמורה שלי ליוגה שהייתה בקונצרט שניגנו לא מזמן אמרה לי אחר כך שהיתה רוצה להעביר שיעור עם המוסיקה שלנו. אז אולי זה אומר משהו על הרוח של המוסיקה. אני רוצה להשאיר מקום פתוח לדימיון, כך שהמאזינים למוסיקה יחוו אותה כחוויה אישית שלו ושלה.